Zeven belevingswerelden
We bespreken de zeven belevingswerelden van groot naar klein.
We starten dus met de belevingswereld waar de meeste Nederlanders in het BSR-model te vinden zijn en we sluiten af met de kleinste belevingswereld. Hier vind je slechts een klein groepje Nederlanders terug in het BSR-model.
Uitbundig geel
De belevingswereld uitbundig geel bestaat uit 24,8 % van de Nederlandse bevolking. Het zijn vrolijke, spontane, energieke en enthousiaste gasten. Het zijn hele gezellige gasten die graag een praatje met je maken en soms met je omgaan alsof ze je al jaren kennen. Uitbundig gele gasten genieten van het leven en vinden het belangrijk om samen met familie, vrienden en kennissen leuke dingen te doen. Een vakantie die actief, sportief, gezellig en verassend is, sluit helemaal aan bij deze uitbundig gele belevingswereld. Het is de groep échte vakantiegangers die vaak bestaat uit gezinnen met kinderen die gebonden zijn aan de schoolvakanties. Deze belevingswereld bezoekt regelmatig campings en bungalowparken en hebben een flink budget te besteden.
Trefwoorden | Sociaal contact, feesten, tijd voor elkaar, zon, zee, strand, gezelligheid, spontaan, enthousiast, vriendelijk, vrolijk en vlot. |
Media | Viva, Radio 538, Sky Radio, SBS 6, gratis kranten, Telegraaf of een regionale krant, 3 op reis, Campinglife, Help red mijn vakantie, social media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube) |
Cijfers |
24,8 % van de Nederlanders, 4,3 miljoen vakanties, gemiddeld 2 keer per jaar op vakantie, 154 euro per persoon gemiddeld voor een vakantie in Nederland, 58 % gaat op vakantie met jongere kinderen
|
Eten en drinken | Lekker eten, avondje uit, een thema voor ouders en kinderen, tapas, gourmetten, barbecue, niet te exclusief |
Omgang personeel | Uitgebreid welkomstpraatje, oog voor het hele gezin, toegankelijk personeel, een extraatje wordt erg gewaardeerd |
Activiteiten | Sportactiviteiten, subtropisch zwemparadijs, activiteiten voor alle leeftijden, amusement, maar karaoke en bingo heeft zijn beste tijd wel gehad, natuurgebied bezoeken, strand, attractiepark, dierenpark en bezienswaardigheden, funshopping, zwemmen en wandelingen maken |
Beroepen | Commercieel medewerker, vertegenwoordiger, sportleraar, parttime huisvrouw |
Winkels | IKEA |
Gezellig lime
De belevingswereld gezellig lime houdt net als uitbundig geel van gezelligheid en sportiviteit, maar het mag allemaal wel wat goedkoper, rustiger en korter. Op vakantie gaan is voor de gezellige lime gast lekker vrij zijn, rust en ontspanning en even weg uit de dagelijkse sleur. Dat betekent dus geen verplichtingen, maar wandelen, fietsen, spelletjes doen of een leuk dorpje in de omgeving bezoeken. Alles mag en niets moet. Een bungalowpark of camping is ook bij de gezellige lime groep een favoriete plek om de vakantie door te brengen.
Trefwoorden | Eerlijk, gezellig, vriendschap, respect, zachtaardig, gewoon, behulpzaam, geborgenheid, respect, veiligheid, gemak, geen gedoe, niet te duur, lekker thuis zijn, vaak een lage of middelbare opleiding |
Media | 100% NL, Sky Radio, Radio 538, Ik vertrek, Campinglife, Groeten van Max, Droomhuis gezocht, Red mijn vakantie, regionaal dagblad, gratis kranten, RTL 4, tijdschriften lezen, social media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, vloggen) |
Cijfers |
17,5 % van de Nederlanders, 3 miljoen vakanties, gemiddeld 1,9 keer op vakantie per jaar, 170 euro per persoon per vakantie, 40 % groep met jonge kinderen en 21% groep met alleen maar 16+
|
Eten en drinken | Meerdere restaurants/snackbars, PPP (pizza, patat, pannenkoeken), herkenbare gerechten, veel voor weinig geld, bufetten, AYCE (all you can eat) |
Omgang personeel | Thematisering, kleurrijk, kindvriendelijk, praatje maken, oog voor kortingen en aanbiedingen, kleurplaten, speelhoek en aandacht voor de kinderen wordt op prijs gesteld, tutoyeren mag, evenals wat self-service |
Activiteiten | Activiteitenhal, kids club, indoor speelparadijs, animatieprogramma en overdekt zwembad, natuur bezoeken, strand, bezienswaardigheden, wandeling maken, zwemmen, fietsen, uit eten en funshoppen |
Beroepen | Verpleegster, dierenartsassistente, receptioniste, hulpverlener |
Winkels | HEMA |
Rustig groen
Ruim 15% van de Nederlanders en dus onze binnenlandse vakantie is in handen van de gasten die vallen in de belevingswereld rustig groen. Rustig groen staat vooral voor lekker doen waar je zin in hebt, rust nemen in de eigen omgeving en even niets aan je hoofd hebben. Doe maar gewoon, dan doe je al gek zat, want het gewone en herkenbare is juist heel erg fijn. Oost, west, thuis best, want dat is lekker vertrouwd. In Nederland is genoeg te zien en te ontdekken. Dat is ook fijn, want dan hoeft de rustig groene vakantieganger niet zo ver weg, dat is namelijk niet zo vertrouwd. Het zijn in tegenstelling tot uitbundig gele gasten, geen echte vakantiegangers. Het liefst blijven ze thuis of doen ze iets in de eigen omgeving. Als deze groep op vakantie gaat dan het liefst buiten de schoolvakanties op een bungalowpark of in een hotel.
Trefwoorden | Rustig, serieus, kalm, bedachtzaam, rust, nuchter, anonimitet, een beetje verlegen, nuchter, geen grote wensen, privacy, oudere leeftijdscategorie |
Media | Publieke omroepen (Nederland 1), regionaal dagblad, Algemeen Dagblad, Sky Radio, regionale en/of lokale radio omroep, Ik vertrek, 3 op reis, Groeten van Max |
Cijfers |
15,4 % van de Nederlandse bevolking, 2,6 miljoen vakanties, gemiddeld 2,3 keer per jaar op vakantie, gemiddeld 171 euro per persoon per vakantie, 55 % alleen of met partner
|
Eten en drinken | Herkenbare, Nederlandse gerechten of regionale/streekgerechten, stamppot, stoofvlees, biefstuk met friet, mosselen, dame blanche, koffie met appeltaart |
Omgang personeel | Serieus, zakelijk, vriendelijk, maar niet uitbundig, u zeggen |
Activiteiten | Natuurgebied, museum bezoeken, wandeling maken, fietsen, uit eten gaan, funshoppen in een oude binnenstad en/of kleine regionale winkeltjes, geen tot weinig activiteiten bij de accommodatie, wel eenvoudige voorzieningen en activiteiten, zoals een bingo avond of kaartavond |
Beroepen | Huisman, alleenstaande, beleidsmedewerker bij een gemeente |
Winkels | PLUS markt |
Ingetogen aqua
Rustige en ruimdenkende vakantiegangers. Dat zijn de ingetogen aqua gasten. Ruimdenkend, dus deze gasten staan voor veel inspirerende en culturele zaken open, maar toch met name hun eigen hobby’s en interesses. Deze groep gaat gericht op vakantie. Op vakantie gaan met een partner in het voor- en naseizoen met culturele,- sportieve- en inspirerende activiteiten. Daar hebben de ingetogen aqua gasten ook best wat geld voor over. Deze groep vindt het overigens ontzettend leuk om te kamperen.
Trefwoorden | Respect, bedachtzaam, privacy, inspiratie, zachtaardig, brede interesse, behulpzaam, back to basic, lekker buiten, vrijheid, vertrouwd |
Media | Publieke omroepen (Nederland 2), regionale dagbladen, Radio 1, lokale omroep, Radio 2, Ik vertrek, 3 op reis, social media (Facebook, Twitter, LinkedIn en blogs) |
Cijfers |
14,9 % van de Nederlandse bevolking, 2,6 miljoen vakanties, gemiddeld 2,4 keer per jaar op vakantie, gemiddeld 171 euro per persoon per vakantie, 56% alleen of met partner
|
Eten en drinken | Voedzaam, smakelijk en bewust eten, duurzaam, streekproducten met een verhaal, koffie met stroopwafel of een streekkoek, dagmenu, zelf gevangen vis, vergeten groenten en wat kleinere porties |
Omgang personeel | Wat ouder personeel wordt gewaardeerd, zeer beleefd personeel, aandacht voor de gast, blijven controleren of alles naar wens is, informatie over de omgeving, u zegen, niet opdringerig zijn of proberen te veel bij te verkopen |
Activiteiten | Leestafel, natuurgebied bezoeken, bezienswaardigheden bezoeken, strand, musea, uit eten gaan, wandelen en fietsen, nordic walking, kleinschalig met veel sfeer |
Beroepen | Wetenschapper, vrijwilliger, hulpverlener, maatschappelijk werker, met pensioen |
Winkels | WE Fashion |
Comfortabel en luxe blauw
Zelfverzekerd, kritisch, intelligent, stijl, luxe en comfort. Dat is de comfortabele en luxe blauwe vakantieganger. Ze zijn zakelijk in de omgang en zijn erg carrièregericht. Succes en hard werken is belangrijk, net als een goede vakantie. Ze vinden dat ze het verdiend hebben om na het harde werken in luxe stijlvol te ontspannen. Dat mag dus ook best wel wat kosten. Een hotel of bungalowpark is geliefd. Het mag ook een bijzondere, speciale luxe accommodatie zijn.
Trefwoorden | Succes, klasse, status, sterk karakter, zelfverzekerd, leidinggevend, zakelijk, verzorgd en verwend worden, genieten, exclusief, goede faciliteiten en organisatie |
Media | RC Handelsblad, Telegraaf, Q Music, Radio 538, reisprogramma’s op televisie, publieke omroep (Nederland 3), Wie is de mol, Waar is de mol, social media (LinkedIn, Twitter, Facebook) |
Cijfers |
10,4 % van de Nederlandse bevolking, 1,8 miljoen vakanties, gemiddeld 2,3 keer op vakantie per jaar, gemiddeld 156 euro per persoon per vakantie, 42% bestaat uit een groep met jonge kinderen
|
Eten en drinken | Trendy, fijnproevers, Michelin kwaliteit, goed vis of vlees |
Omgang personeel | Vlot, maar wel zakelijk, exclusieve benadering, luxueuze bediening, kleinschalig |
Activiteiten | Attractiepark, uitgaan, bijzondere boottocht of ballonvaart, bijzondere sporten, sauna en welness |
Beroepen | Zelfstandige zonder personeel (zzp’er), leidinggevenden, directeuren, manager |
Winkels | Apple, Audi |
Cultureel en inspirerend rood
Rode gasten zijn wat eigenwijs en vooral ongeduldig. Ze doen dingen met veel passie en zijn op naar speciale en bijzondere plekken. Cultureel en inspirerend rode gasten zijn intelligent, hebben hun mondje bij zich en komen voor zichzelf op, gaan graag hun eigen gang en vinden en voelen zich uniek. Cultuur, uitgaan en actief bezig zijn is voor rode gasten een ideale vakantie.
Trefwoorden | Avontuurlijk, expressie, uniek, eigenwijs, ongeduldig, brutaal, uitdaging, verzorgd en verwend worden, stedentrip, kunst, cultuur, anders dan anders |
Media | Volkskrant, NRC Next, 3FM, Discovery Channel, National Geographic, 3 op reis, Wie is de mol?, social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, blogs) |
Cijfers |
8,6% van de Nederlandse bevolking, 1,5 miljoen vakanties, gemiddeld 2 keer op vakantie per jaar, gemiddeld 162 euro per persoon per vakantie, 48% groep met jonge kinderen
|
Eten en drinken | Uitdagende en inspirerende gerechten, gerechten met een verhaal, exclusieve hippe en/of trendy gerechten |
Omgang personeel | Eigentijds, vlot, tikkeltje joviaal, alleen de benodigde informatie meegeven, kort maar krachtig |
Activiteiten | Natuurgebied bezoeken, museum bezoeken, uitgaan, sauna en welness |
Beroepen | Artiesten, kunstenaars, zelfstandige zonder personeel (zzp’ers) |
Winkels | KUONI |
Sportief en avontuurlijk paars
De kleinste belevingswereld is die van de paarse vakantieganger. Iets nieuws beleven, iets nieuws ontdekken op vakantie, the sky is the limit. Gewoon is niet goed genoeg. Het moet bijzonder zijn. Dit kan overigens bijzonder back-to-basic zijn, maar een luxe boomhut of glamping behoort ook tot de mogelijkheden. Kamperen of naar een bungalowpark doet de paarse gast wat minder snel. De avontuurlijke paarse vakantieganger is erg individualistisch, houdt hier rekening mee in de benadering van de paarse gast
Trefwoorden | Zelfbewust, sterk karakter, intelligent, eigenwijs, geloof in jezelf, anders dan anders, doen waar je zin in hebt, eigentijdse, jonge en avontuurlijke vakantieganger |
Media | Radio 538, Q Music, 3FM, Radio 1, NRC Next, 3 op reis, Discovery Channel, social media (Facebook, Twitter, YouTube, vlogs) |
Cijfers |
8,3 % van de Nederlandse bevolking, 1,4 miljoen vakanties, gemiddeld 1,9 keer op vakantie per jaar, gemiddeld 162 euro per persoon per vakantie, 71% reist met een groep, maar is wel individualistisch ingesteld
|
Eten en drinken | Kookkunst, trendy, hip, fijnproevers, luxe en stijlvol, zelfgemaakte sushi of amuses, of hele gekke dingen: groene ketchup, moleculair koken |
Omgang personeel | Luxueuze bediening, etiquette, toch vlot en populair, ongedwongen en toch onder controle en blijven checken of alles naar wens is |
Activiteiten | Bijzonder natuurgebied, uitgaan, ballonvaart, gevaarlijke en uitdagende sporten, strand |
Beroepen | Ondernemer, freelancer, journalist, designer |
Winkels | Bijenkorf |
Keuzedeel Leisure Leefstijlen
In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.