Zeven belevingswerelden

We bespreken de zeven belevingswerelden van groot naar klein.

We starten dus met de belevingswereld waar de meeste Nederlanders in het BSR-model te vinden zijn en we sluiten af met de kleinste belevingswereld. Hier vind je slechts een klein groepje Nederlanders terug in het BSR-model.

Uitbundig geel

De belevingswereld uitbundig geel bestaat uit 24,8 % van de Nederlandse bevolking. Het zijn vrolijke, spontane, energieke en enthousiaste gasten. Het zijn hele gezellige gasten die graag een praatje met je maken en soms met je omgaan alsof ze je al jaren kennen. Uitbundig gele gasten genieten van het leven en vinden het belangrijk om samen met familie, vrienden en kennissen leuke dingen te doen. Een vakantie die actief, sportief, gezellig en verassend is, sluit helemaal aan bij deze uitbundig gele belevingswereld. Het is de groep échte vakantiegangers die vaak bestaat uit gezinnen met kinderen die gebonden zijn aan de schoolvakanties. Deze belevingswereld bezoekt regelmatig campings en bungalowparken en hebben een flink budget te besteden.

Trefwoorden Sociaal contact, feesten, tijd voor elkaar, zon, zee, strand, gezelligheid, spontaan, enthousiast, vriendelijk, vrolijk en vlot.
Media Viva, Radio 538, Sky Radio, SBS 6, gratis kranten, Telegraaf of een regionale krant, 3 op reis, Campinglife, Help red mijn vakantie, social media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube)
Cijfers
24,8 % van de Nederlanders, 4,3 miljoen vakanties, gemiddeld 2 keer per jaar op vakantie, 154 euro per persoon gemiddeld voor een vakantie in Nederland, 58 % gaat op vakantie met jongere kinderen
Eten en drinken Lekker eten, avondje uit, een thema voor ouders en kinderen, tapas, gourmetten, barbecue, niet te exclusief
Omgang personeel Uitgebreid welkomstpraatje, oog voor het hele gezin, toegankelijk personeel, een extraatje wordt erg gewaardeerd
Activiteiten Sportactiviteiten, subtropisch zwemparadijs, activiteiten voor alle leeftijden, amusement, maar karaoke en bingo heeft zijn beste tijd wel gehad, natuurgebied bezoeken, strand, attractiepark, dierenpark en bezienswaardigheden, funshopping, zwemmen en wandelingen maken
Beroepen Commercieel medewerker, vertegenwoordiger, sportleraar, parttime huisvrouw
Winkels IKEA

 

Gezellig lime

De belevingswereld gezellig lime houdt net als uitbundig geel van gezelligheid en sportiviteit, maar het mag allemaal wel wat goedkoper, rustiger en korter. Op vakantie gaan is voor de gezellige lime gast lekker vrij zijn, rust en ontspanning en even weg uit de dagelijkse sleur. Dat betekent dus geen verplichtingen, maar wandelen, fietsen, spelletjes doen of een leuk dorpje in de omgeving bezoeken. Alles mag en niets moet. Een bungalowpark of camping is ook bij de gezellige lime groep een favoriete plek om de vakantie door te brengen.

 

Trefwoorden Eerlijk, gezellig, vriendschap, respect, zachtaardig, gewoon, behulpzaam, geborgenheid, respect, veiligheid, gemak, geen gedoe, niet te duur, lekker thuis zijn, vaak een lage of middelbare opleiding
Media 100% NL, Sky Radio, Radio 538, Ik vertrek, Campinglife, Groeten van Max, Droomhuis gezocht, Red mijn vakantie, regionaal dagblad, gratis kranten, RTL 4, tijdschriften lezen, social media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, vloggen)
Cijfers
17,5 % van de Nederlanders, 3 miljoen vakanties, gemiddeld 1,9 keer op vakantie per jaar, 170 euro per persoon per vakantie, 40 % groep met jonge kinderen en 21% groep met alleen maar 16+
Eten en drinken Meerdere restaurants/snackbars, PPP (pizza, patat, pannenkoeken), herkenbare gerechten, veel voor weinig geld, bufetten, AYCE (all you can eat)
Omgang personeel Thematisering, kleurrijk, kindvriendelijk, praatje maken, oog voor kortingen en aanbiedingen, kleurplaten, speelhoek en aandacht voor de kinderen wordt op prijs gesteld, tutoyeren mag, evenals wat self-service
Activiteiten Activiteitenhal, kids club, indoor speelparadijs, animatieprogramma en overdekt zwembad, natuur bezoeken, strand, bezienswaardigheden, wandeling maken, zwemmen, fietsen, uit eten en funshoppen
Beroepen Verpleegster, dierenartsassistente, receptioniste, hulpverlener
Winkels HEMA

 

Rustig groen

Ruim 15% van de Nederlanders en dus onze binnenlandse vakantie is in handen van de gasten die vallen in de belevingswereld rustig groen. Rustig groen staat vooral voor lekker doen waar je zin in hebt, rust nemen in de eigen omgeving en even niets aan je hoofd hebben. Doe maar gewoon, dan doe je al gek zat, want het gewone en herkenbare is juist heel erg fijn. Oost, west, thuis best, want dat is lekker vertrouwd. In Nederland is genoeg te zien en te ontdekken. Dat is ook fijn, want dan hoeft de rustig groene vakantieganger niet zo ver weg, dat is namelijk niet zo vertrouwd. Het zijn in tegenstelling tot uitbundig gele gasten, geen echte vakantiegangers. Het liefst blijven ze thuis of doen ze iets in de eigen omgeving. Als deze groep op vakantie gaat dan het liefst buiten de schoolvakanties op een bungalowpark of in een hotel.

Trefwoorden Rustig, serieus, kalm, bedachtzaam, rust, nuchter, anonimitet, een beetje verlegen, nuchter, geen grote wensen, privacy, oudere leeftijdscategorie
Media Publieke omroepen (Nederland 1), regionaal dagblad, Algemeen Dagblad, Sky Radio, regionale en/of lokale radio omroep, Ik vertrek, 3 op reis, Groeten van Max
Cijfers
15,4 % van de Nederlandse bevolking, 2,6 miljoen vakanties, gemiddeld 2,3 keer per jaar op vakantie, gemiddeld 171 euro per persoon per vakantie, 55 % alleen of met partner
Eten en drinken Herkenbare, Nederlandse gerechten of regionale/streekgerechten, stamppot, stoofvlees, biefstuk met friet, mosselen, dame blanche, koffie met appeltaart
Omgang personeel Serieus, zakelijk, vriendelijk, maar niet uitbundig, u zeggen
Activiteiten Natuurgebied, museum bezoeken, wandeling maken, fietsen, uit eten gaan, funshoppen in een oude binnenstad en/of kleine regionale winkeltjes, geen tot weinig activiteiten bij de accommodatie, wel eenvoudige voorzieningen en activiteiten, zoals een bingo avond of kaartavond
Beroepen Huisman, alleenstaande, beleidsmedewerker bij een gemeente
Winkels PLUS markt

 

Ingetogen aqua

Rustige en ruimdenkende vakantiegangers. Dat zijn de ingetogen aqua gasten. Ruimdenkend, dus deze gasten staan voor veel inspirerende en culturele zaken open, maar toch met name hun eigen hobby’s en interesses. Deze groep gaat gericht op vakantie. Op vakantie gaan met een partner in het voor- en naseizoen met culturele,- sportieve- en inspirerende activiteiten. Daar hebben de ingetogen aqua gasten ook best wat geld voor over. Deze groep vindt het overigens ontzettend leuk om te kamperen.

Trefwoorden Respect, bedachtzaam, privacy, inspiratie, zachtaardig, brede interesse, behulpzaam, back to basic, lekker buiten, vrijheid, vertrouwd
Media Publieke omroepen (Nederland 2), regionale dagbladen, Radio 1, lokale omroep, Radio 2, Ik vertrek, 3 op reis, social media (Facebook, Twitter, LinkedIn en blogs)
Cijfers
14,9 % van de Nederlandse bevolking, 2,6 miljoen vakanties, gemiddeld 2,4 keer per jaar op vakantie, gemiddeld 171 euro per persoon per vakantie, 56% alleen of met partner
Eten en drinken Voedzaam, smakelijk en bewust eten, duurzaam, streekproducten met een verhaal, koffie met stroopwafel of een streekkoek, dagmenu, zelf gevangen vis, vergeten groenten en wat kleinere porties
Omgang personeel Wat ouder personeel wordt gewaardeerd, zeer beleefd personeel, aandacht voor de gast, blijven controleren of alles naar wens is, informatie over de omgeving, u zegen, niet opdringerig zijn of proberen te veel bij te verkopen
Activiteiten Leestafel, natuurgebied bezoeken, bezienswaardigheden bezoeken, strand, musea, uit eten gaan, wandelen en fietsen, nordic walking, kleinschalig met veel sfeer
Beroepen Wetenschapper, vrijwilliger, hulpverlener, maatschappelijk werker, met pensioen
Winkels WE Fashion

 

Comfortabel en luxe blauw

Zelfverzekerd, kritisch, intelligent, stijl, luxe en comfort. Dat is de comfortabele en luxe blauwe vakantieganger. Ze zijn zakelijk in de omgang en zijn erg carrièregericht. Succes en hard werken is belangrijk, net als een goede vakantie. Ze vinden dat ze het verdiend hebben om na het harde werken in luxe stijlvol te ontspannen. Dat mag dus ook best wel wat kosten. Een hotel of bungalowpark is geliefd. Het mag ook een bijzondere, speciale luxe accommodatie zijn.

Trefwoorden Succes, klasse, status, sterk karakter, zelfverzekerd, leidinggevend, zakelijk, verzorgd en verwend worden, genieten, exclusief, goede faciliteiten en organisatie
Media RC Handelsblad, Telegraaf, Q Music, Radio 538, reisprogramma’s op televisie, publieke omroep (Nederland 3), Wie is de mol, Waar is de mol, social media (LinkedIn, Twitter, Facebook)
Cijfers
10,4 % van de Nederlandse bevolking, 1,8 miljoen vakanties, gemiddeld 2,3 keer op vakantie per jaar, gemiddeld 156 euro per persoon per vakantie, 42% bestaat uit een groep met jonge kinderen
Eten en drinken Trendy, fijnproevers, Michelin kwaliteit, goed vis of vlees
Omgang personeel Vlot, maar wel zakelijk, exclusieve benadering, luxueuze bediening, kleinschalig
Activiteiten Attractiepark, uitgaan, bijzondere boottocht of ballonvaart, bijzondere sporten, sauna en welness
Beroepen Zelfstandige zonder personeel (zzp’er), leidinggevenden, directeuren, manager
Winkels Apple, Audi

 

Cultureel en inspirerend rood

Rode gasten zijn wat eigenwijs en vooral ongeduldig. Ze doen dingen met veel passie en zijn op naar speciale en bijzondere plekken. Cultureel en inspirerend rode gasten zijn intelligent, hebben hun mondje bij zich en komen voor zichzelf op, gaan graag hun eigen gang en vinden en voelen zich uniek. Cultuur, uitgaan en actief bezig zijn is voor rode gasten een ideale vakantie.

Trefwoorden Avontuurlijk, expressie, uniek, eigenwijs, ongeduldig, brutaal, uitdaging, verzorgd en verwend worden, stedentrip, kunst, cultuur, anders dan anders
Media Volkskrant, NRC Next, 3FM, Discovery Channel, National Geographic, 3 op reis, Wie is de mol?, social media (Facebook, Twitter, LinkedIn, blogs)
Cijfers
8,6% van de Nederlandse bevolking, 1,5 miljoen vakanties, gemiddeld 2 keer op vakantie per jaar, gemiddeld 162 euro per persoon per vakantie, 48% groep met jonge kinderen
Eten en drinken Uitdagende en inspirerende gerechten, gerechten met een verhaal, exclusieve hippe en/of trendy gerechten
Omgang personeel Eigentijds, vlot, tikkeltje joviaal, alleen de benodigde informatie meegeven, kort maar krachtig
Activiteiten Natuurgebied bezoeken, museum bezoeken, uitgaan, sauna en welness
Beroepen Artiesten, kunstenaars, zelfstandige zonder personeel (zzp’ers)
Winkels KUONI

 

Sportief en avontuurlijk paars

De kleinste belevingswereld is die van de paarse vakantieganger. Iets nieuws beleven, iets nieuws ontdekken op vakantie, the sky is the limit. Gewoon is niet goed genoeg. Het moet bijzonder zijn. Dit kan overigens bijzonder back-to-basic zijn, maar een luxe boomhut of glamping behoort ook tot de mogelijkheden. Kamperen of naar een bungalowpark doet de paarse gast wat minder snel. De avontuurlijke paarse vakantieganger is erg individualistisch, houdt hier rekening mee in de benadering van de paarse gast

Trefwoorden Zelfbewust, sterk karakter, intelligent, eigenwijs, geloof in jezelf, anders dan anders, doen waar je zin in hebt, eigentijdse, jonge en avontuurlijke vakantieganger
Media Radio 538, Q Music, 3FM, Radio 1, NRC Next, 3 op reis, Discovery Channel, social media (Facebook, Twitter, YouTube, vlogs)
Cijfers
8,3 % van de Nederlandse bevolking, 1,4 miljoen vakanties, gemiddeld 1,9 keer op vakantie per jaar, gemiddeld 162 euro per persoon per vakantie, 71% reist met een groep, maar is wel individualistisch ingesteld
Eten en drinken Kookkunst, trendy, hip, fijnproevers, luxe en stijlvol, zelfgemaakte sushi of amuses, of hele gekke dingen: groene ketchup, moleculair koken
Omgang personeel Luxueuze bediening, etiquette, toch vlot en populair, ongedwongen en toch onder controle en blijven checken of alles naar wens is
Activiteiten Bijzonder natuurgebied, uitgaan, ballonvaart, gevaarlijke en uitdagende sporten, strand
Beroepen Ondernemer, freelancer, journalist, designer
Winkels Bijenkorf

 

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.