Veranderende recreatiebranche
De wereld en dus ook de recreatiebranche is de afgelopen jaren ontzettend veranderd. Meer dan vijftig jaar geleden waren vakanties nog echt luxe. Een weekje Valkenburg was in die tijd alleen voorbehouden aan de rijkere Nederlander. Als je veertig jaar geleden een vliegreis mocht maken naar Spanje, dan was je een enorme bofkont. Je kunt het je misschien nu niet meer voorstellen, maar vakantie en vrije tijd is van een luxe product écht een eerste levensbehoefte geworden.
Het aanbod in de recreatiebranche wordt steeds groter en veelzijdiger
We bedoelen daarmee dat er steeds meer bedrijven actief worden in de recreatiebranche in Nederland en dat er steeds meer verschillende recreatiebedrijven en -activiteiten ontstaan. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan de escape rooms. Tien jaar geleden hadden we nog niet eerder van dit type recreatieactiviteit gehoord, maar ondertussen hebben veel Nederlanders met een actieve en gezellige levensstijl de escape rooms al ontdekt.
De gast is ook steeds kritischer geworden
De gast is nog steeds bereid om te betalen voor zijn of haar vakantie of activiteit, maar verwacht hier ook wel iets voor terug. Dit komt omdat de gast zich zo goed kan onderscheiden van anderen in zijn of haar omgeving en unieke en leuke ervaringen en belevenissen kan opdoen. In de jaren ’80 was een bungalowvakantie en een bungalowhuisje ontzettende luxe. De huisjes hadden een kleurentelevisie en een ligbad. Ook was er een groot zwemparadijs, een supermarkt en diverse restaurants. Hoe anders is dit tegenwoordig? Nu vraagt de kritische gast zich af of de keuken een afwasmachine heeft en of er een privé zwembad aanwezig is in de tuin, compleet met loungeset en buitenkeuken. Ook kan de gast zich afvragen of hij wel voldoende privacy heeft, of dat de buurman in de tuin kan kijken en of de receptionist aan de telefoon bij het reserveren of aan de balie bij het inchecken wel aardig genoeg is. Om dat te controleren gebruikt de gast het internet en leest recensies op het internet, op Google, Tripadvisor of Zoover.
Vakantie als eerste levensbehoefte
Vakantie of activiteiten ondernemen zien gasten steeds meer als een eerste levensbehoefte. Het is dan ook ontzettend belangrijk om je als (toekomstig) medewerker in de recreatiebranche goed voor te bereiden op deze consument zodat je in kunt spelen op de levensstijl van de gast en kunt voldoen aan zijn of haar verwachtingen. RECRON probeert met behulp van het keuzedeel Leisure Leefstijlen (toekomstige) medewerkers in de recreatiebranche hier bij te helpen.
Keuzedeel Leisure Leefstijlen
In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.