De gasten in kaart brengen

In deze tweede stap ga je gasten in kaart brengen. Het is de bedoeling dat je in kaart kunt brengen welke gasten er door een recreatiebedrijf worden aangesprokenen wat de belevingswereld van deze gasten precies is. Door onderzoek te doen naar de belevingswereld van je gasten kun je belangrijke vragen beantwoorden.

  • Wat voor gasten bezoeken de recreatieonderneming?
  • Welke online krant of blogs lezen ze?
  • Naar welke televisieprogramma's kijken ze?
  • Bezoeken ze de recreatieaccommodatie in het voor-, hoog- of laagseizoen?
  • Wat voor activiteiten vinden deze gasten leuk om te doen?
  • Wat eten ze graag? 

De antwoorden op deze vragen kun je gebruiken om het recreatiebedrijf te verbeteren. Ook leer je te kijken naar gastenprofielen. Je leert wat een gastenprofiel is en je kijkt of een recreatiebedrijf met bijvoorbeeld verschillende soorten accommodaties ook verschillende gastenprofielen aantrekt. Wist je trouwens dat ook de postcode van je gasten je inzicht kan geven in de belevingswereld van je gasten? 

Je gaat in dit hoofdstuk daarom onderzoek doen naar gasten, verschillen ontdekken in gastprofielen, aan de slag met postcodeverrijking en in kaart brengen wat de belevingswereld van de gasten op jouw recreatieonderneming daadwerkelijk is.

Je bent in dit hoofdstuk voornamelijk onderzoekend en praktisch bezig.

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.