Sanne en Peter brengen de gast in kaart

Zoals je weet volgen bij dit keuzedeel Leisure Leefstijlen het echtpaar Sanne en Peter de Boer. Ook zij hebben de gast in kaart gebracht.

Sanne en Peter hebben zich de afgelopen jaren verschillende malen beziggehouden met het promoten van het park. Ze hadden een doelgroep bepaald voor het promotiemateriaal en richtten zich voornamelijk op gezinnen met jonge kinderen uit het westen van het land en een gemiddeld inkomen. Het probleem met deze manier van segmentatie is dat ze maar één leeftijdsgroep aanspreken, terwijl er ook mensen zijn die uit een andere leeftijdsgroep komen maar niet worden bereikt met de huidige promotiemiddelen. Voor Sanne en Peter is het belangrijk om te weten wat ze wel en niet in hun brochure en op hun website moeten plaatsen. 

Stagiaire Karin neemt de parktest af en beoordelen de communicatie

Stagiaire Karin wil dan ook met Sanne en Peter een parktest afnemen. Op wie is hun park afgestemd, tot welke belevingswereld(en) behoren hun (huidige) gasten en hoe beoordelen zowel Karin als Sanne en Peter het park en de communicatie?

Gastennulmeting

Samen met Karin lopen Sanne en Peter over het park, ze bekijken alle faciliteiten, de verschillende huisjes en verhuurcaravans, wandelen door het vaste staanplaatsgedeelte en kijken even samen op de plattegrond. Peter legt aan Karin uit wat men in de omgeving kan doen en Sanne toont hoe de mensen onthaald worden en vervolgens naar hun plek gewezen worden.

Ze kijken samen ook naar wat de omgeving te bieden heeft (veel bossen dus veel fiets- en wandelmogelijkheden, een groot natuurmuseum in de buurt en in de nabije dorpjes zijn veel gezellige eet- en drinkgelegenheden) en welke andere campings en bungalowparken in de buurt liggen. Aan de hand van een aantal vragen, stelt Karin vast dat het park in een omgeving ligt waar veel te beleven is en dus ideaal is voor mensen die op zoek zijn naar een actieve vakantie, maar dat er ook genoeg bos en ruimte is voor bezoekers die meer rust zoeken.

Karin denkt dat het park veel te bieden heeft voor gasten met een uitbundig gele en rustig groene belevingswereld, maar zeker weet ze dit natuurlijk niet. Dat is dan ook de reden dat Karin aan Sanne en Peter het voorstel doet om snel met de parktest te beginnen.

Parktest

Zowel Sanne en Peter als Karin vullen de parktest in op de website. Ze vergelijken wat ze hebben ingevuld en bespreken de verschillen. Zo oordeelt Peter dat het park enige thematisering heeft, maar dit beoordeelt Karin anders. Peter organiseert veel, maar nog niet vanuit één thema en er is geen thematisering aan te merken op het park. Sanne beoordeelde de sanitaire voorzieningen als eenvoudig, maar toch zijn het sanitair met een familiedouche en kleurrijk kindersanitair standaard, zo oordelen ze samen na overleg. Ze vullen vervolgens de antwoorden in op de website en krijgen het volgende resultaat:

Karin klikt nog even verder en ziet nu ook de percentages en indexen. Het park is in het hoogseizoen voornamelijkafgestemd op uitbundig geel en een beetje op gezellig lime en in het laagseizoen voornamelijk op rustig groen en een beetje op gezellig lime. Dit bevestigt het beeld dat uit de gastenulmeting naar voren kwam. Karin vindt het belangrijk om dit toch even te checken en vraagt toestemming om in het laag- en hoogseizoen zelftest bij gasten af te nemen. 

Zelfstesten bij gasten

Karin heeft het geluk dat ze een langere stage loopt. Zo heeft ze zowel in het laag- als in het hoogseizoen zelfstesten kunnen afnemen bij gasten. En wat blijkt? De parktest had helemaal gelijk! In het hoogseizoen kwam ze alleen maar uitbundig gele en gezellig lime gasten tegen. In het laagseizoen veel aqua, groene en paarse gasten. Ze is blij dat ze het toch voor de zekerheid even gecontroleerd heeft en brengt Sanne en Peter op de hoogte.

Evaluatie van de communicatie

Karin bekijkt samen met Sanne en Peter hun website en brochure en wijst hen op een paar kenmerken:

  • de foto’s tonen geen mensen of emotie’s, maar enkel de huisjes en het park;
  • de uitbundige sfeer van het hoogseizoen komt nog niet sterk naar voren in de brochure, nergens vindt men hier foto’s van of vindt men dit terug in de tekst;
  • op één pagina staan zowel foto’s van drukte en gezelligheid, als van rust en de natuur, er is dus geen éénduidige sfeer terug te vinden;
  • er wordt heel veel uitleg gegeven over de sanitaire voorzieningen, de faciliteiten en de plattegrond van de huisjes, maar er is weinig terug te vinden over de sfeer op het park en wat er op het kampeergedeelte te beleven valt of hoe het er uit ziet.
  • een gelijkwaardige evaluatie wordt ook van de website gemaakt. Karin oordeelt dat beide een beetje van alle kenmerken in zich hebben, maar er geen duidelijke sfeer van uitbundig geel, gezellig lime, rustig groen of andere belevingen uit op te maken is. Het is een leuke brochure, maar hij springt niet in het oog.

Door er samen met Karin naar te kijken, wordt het voor Sanne en Peter al een stuk duidelijker waarop ze moeten letten bij het opmaken van een brochure en hun website. Voorheen gaven ze de opdracht aan hun lay-out bureau om een leuke brochure te maken. De website hebben ze besteld omdat die er leuk uitzag en niet teveel kostte. Maar nu hebben ze ook al een iets beter beeld over wat belangrijk is voor de verschillende belevingswerelden. Zo wil uitbundig geel veel mensen op de foto’s, veel lachende gezichten en korte slagzinnen terwijl de rustig groene groep meer van structuur houdt, plattegronden en een meer informatieve folder wil.

Benieuwd hoe het verder gaat met Sanne en Peter? In hoofdstuk 3 lees je meer over Sanne en Peter!

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.