BSR-Model

In het BSR-model kun je vier combinaties maken.

Een belevingsgroep met gasten die vooral op zichzelf en naar buiten is gericht, een belevingsgroep die op zichzelf, maar naar binnen toe gericht is, een belevingsgroep die op de groep en naar buiten is gericht en tot slot een groep die op de groep en naar binnen is gericht.

 

Rode belevingsgroep

De belevingsgroep die vooral op zichzelf en naar buiten toe gericht is, zijn jonge gasten met veel energie, ze leven vol passie en gaan dan ook ergens vol voor. Het zijn eigenzinnige gasten, die soms wat tegendraads zijn, maar vooral veel vrijheid willen ervaren, ook tijdens hun vakantie. De kleur rood past hier heel goed bij. Rood ken je wel van bloed, een remlicht en vuur. Het is een kleur die om je aandacht vraagt. Rood zie je dan ook vaak als kleur in verkeersborden als bestuurders moeten opletten omdat ze voorrang moeten verlenen of een gevaarlijke kruising oprijden. De rode belevingsgroep staat voor vitaliteit: krachtig en vol energie en het leven is belangrijk.

Blauwe belevingsroep

De belevingsgroep die vooral op zichzelf en naar binnen toe gericht is, zijn dynamische gasten die controle erg belangrijk vinden. Ze zijn materialistisch ingesteld, houden dus van leuke nieuwe gadgets en duurdere merken en houden er van om hun mening te verkondigen. Het zijn intelligente gasten en hebben vaak een wat zakelijke houding. De kleur blauw past hier goed bij. Blauw ken je wel van water en de lucht. Het is rustgevend, maar blijft ook in beweging. Blauw zie je ook terug op verkeersborden. Dit dan vooral bedoeld om controle uit te oefenen op bestuurders, zodat ze niet te hard rijden of weten wie er voorrang heeft bij een wegversmalling. Misschien heb je ook wel eens van blauw bloed gehoord? Als men dat zegt, dan bedoelen ze dat je van adel bent, dus dat je uit een rijke familie komt. De kleur blauw staat dan ook vaak voor duur of luxe. De blauwe belevingsgroep staat voor controle: toezicht houden en in de gaten houden.

Gele belevingsgroep

De belevingsgroep die vooral op de groep en naar buiten toe gericht is, zijn gasten die gericht zijn op vredigheid en gezelligheid en de familie-, vrienden- en kenniskring. Het zijn gasten die bewust genieten tijdens hun vakantie, actief in het leven staan en sportief ingesteld zijn en hun aandacht over de dag graag willen verdelen.  Hier past de kleur geel bij. Geel bevat het meeste licht van alle kleuren. Als we de zon tekenen, dan tekenen we de zon geel. Geel staat voor warmte en aandacht, want door de zon groeien de bomen en planten. Wist je dat gele auto’s voor minder verkeersongelukken zorgen? Ze vallen namelijk extra goed op. De gele belevingsgroep staat voor harmonie: samen, met elkaar en vredig.

Groene belevingsgroep

De belevingsgroep die vooral op de groep en naar binnen toe gericht is, zijn sociaal gerichte gasten die op zoek zijn naar zekerheid en een veilige omgeving. Herkenbaarheid en vaak hetzelfde doen en bij het oude blijven zijn kenmerken van deze groep. Groen past goed bij deze groep. Groen staat voor veiligheid: denk aan het groene stoplicht of het groene bordje van een nooduitgang. Groen is een vredige kleur die veel mensen doet denken aan de natuur. De groene belevingsgroep staat voor zekerheid: veiligheid en vol overtuiging.

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.