Welke waarden stellen aan raakmomenten
-
Het raakmoment komt niet overeen met de belevingswereld
-
Het is belangrijk om alle raakmomenten aan te laten sluiten met de belevingswereld van de recreatieonderneming en de gast.
-
Als alle raakmomenten op de beleving en op elkaar aansluiten is er sneller sprake van een totaalbeleving en zal de gast de raakmoment als (meer)waardevol ervaren.
-
Het is belangrijk om goed te onderzoeken of je raakmoment volgens de gast goed aansluit bij de beleving(swereld).
-
Indien dit niet zo is, dien je natuurlijk zo snel mogelijk te herstellen!
-
-
Het raakmoment wordt niet goed uitgevoerd
Het raakmoment wordt niet goed uitgevoerd
Het raakmoment kan nog zo goed voorbereid zijn, er kunnen allerlei redenen zijn waarom het raakmoment niet goed wordt uitgevoerd. Het is belangrijk om te onderzoek of je hier als recreatieondernemer invloed op hebt.
Er kunnen interne factoren zijn waarom een raakmoment niet goed wordt uitgevoerd.
-
Bijvoorbeeld omdat het recreatiepersoneel niet dezelfde belevingswereld heeft als het recreatiebedrijf en de gasten en zich niet goed kan verplaatsen in de belevingswereld van de gast.
-
Het kan ook gebeuren dat de faciliteiten en middelen niet beschikbaar zijn, waardoor de gast niet het gevoel heeft dat er sprake is van een raakmoment met (meer)waarde.
Ook externe factoren kunnen van invloed zijn op de waardering van het raakmoment door de gast.
-
Bijvoorbeeld omdat het keihard regent tijdens het inchecken terwijl je net de themaweek ‘Hawaii’ wilde organiseren en de gasten een lekkere cocktail wilde geven bij binnenkomst.
-
Dan kan intern alles voor je gevoel nog zo goed georganiseerd zijn, het raakmoment wordt door de regen mogelijk toch anders door de gast ervaren.
-
Maar is alles dan wel intern goed geregeld?
-
Was er geen slecht weer scenario voor de themaweek?
-
Had je niet kunnen wisselen van thema toen je zag dat het weerbericht voor komende week geen warm weer voorspelde?
-
-
De gast kan het raakmoment niet goed ontvangen
Tot slot kan ook de gast het raakmoment niet goed ontvangen.
Dit kan te maken hebben met het humeur van de gast.
Hier kun je soms wel en soms niet iets aan doen. Als de gast gehumeurd is vanwege een klacht, los die dan zo snel mogelijk op, zodat de gast weer terug kan komen in zijn of haar vakantiebeleving. Een gast die vlak voor zijn vakantie te horen heeft gekregen dat hij ontslagen is, heeft misschien geen behoefte aan jouw raakmoment en beleving. Daar kun je niet altijd iets aan doen, maar het is wel goed om je gasten in dit gevoel goed te pijlen en te kijken wat je dan wel binnen de beleving of het raakmoment voor de gast kunt betekenen.
Uiteraard kan het ook gebeuren dat jouw gast een (lichamelijke) beperking heeft
Hierdoor mogelijk het raakmoment niet goed kan ontvangen. Hierdoor kan het gebeuren dat niet alle zintuigen geprikkeld worden bij de gast. Bijvoorbeeld een uitbundig gele gast met een slecht zicht of gehoor krijgt mogelijk niet alles mee van de spetterende karaoke avond op de camping. Je kunt dan er bijvoorbeeld voor kiezen om de zintuigen die wel herkend worden door de gast, extra te prikkelen.
Keuzedeel Leisure Leefstijlen
In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.