Oorzaken niet enthousiast zijn over raakmomenten

1. Het waarderaakmoment is voor de belevingswereld ontzettend belangrijk

Vergis je niet, raakmomenten zijn ontzettend belangrijk en soms zelfs zo belangrijk dat gasten ze als meerwaarderaakmomenten verwachten. Als dit dan niet het geval is, kan het tegenvallen.

Voorbeeld
  • Een rustige groene gast hecht veel waarde aan persoonlijke informatie bij het inchecken op het bungalowpark.
  • Als alleen de broodnodige informatie gegeven wordt door de receptionist kan het een waarderaakmoment zijn, terwijl het eigenlijk voor de gast een meerwaarderaakmoment had moeten zijn.

2. Het raakmoment wordt niet goed uitgevoerd

Het meerwaarderaakmoment kan nog zo goed voorbereid zijn, er kunnen allerlei redenen zijn waarom het niet goed wordt uitgevoerd en de gast het dan als waarderaakmoment heeft mogen ervaren.

  • Bijvoorbeeld dat tijdens een piratenshow de gebruikte schmink, kleding en materialen van een goedkopere kwaliteit waren en de gasten duidelijk in de gaten hadden dat het er een tikkeltje amateuristisch uit zag.
  • De show verder was hartstikke goed en de sfeer ontzettend gezellig, maar de gezellig lime gast waardeerde de show niet als meerwaarderaakmoment, maar als waarderaakmoment vanwege deze feedback.
Leer dus van je gasten en pas je raakmomenten aan op basis van de feedback van je gasten.
  • Als je alle raakmomenten hebt genoteerd die geëvalueerd, aangepast of verbeterd moeten worden, kijk je tot slot naar de raakmomenten die je het eerst gaat aanpakken.
  • Overleg met de recreatieondernemer welke raakmomenten belangrijk zijn of snel opgepakt kunnen worden.
  • Het is ook belangrijk om daarbij te letten op het beschikbare budget van de recreatieonderneming, de planning van de recreatieonderneming en mogelijk de moeilijkheidsgraad van het aanpassen van een raakmoment.
Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.