Sanne en Peter creëren een beleving

Er zijn een aantal raakmomenten die Sanne en Peter willen aanpassen om de beleving in het park naar voren te laten komen. Ze hebben alle raakmomenten onder elkaar gezet en op basis van tijd, geld, planning en complexiteit keuzes gemaakt welke raakmomenten ze het meest belangrijk vinden. Karin gaat ze hier samen met Erik bij helpen.

Belevingsdraaiboek maken voor verschillende activiteiten

Voor de onderstaande onderwerpen gaan Sanne, Peter, Karin en Erik belevingsdraaiboeken maken compleet met een middelen en materialenlijst, begroting en duidelijke toelichting:

  • Allereerst wordt zoals al eerder besproken het park duidelijk opgesplitst in een gedeelte waar alle activiteiten plaatsvinden en een gedeelte dat iets meer rust biedt. Het rustige gedeelte is het gedeelte met de vaste plaatsen en krijgt ook een nieuwe aparte ingang. De schuur die nu als opslag wordt gebruikt wordt omgebouwd tot hondenkennel. Er komt ook een dierenknuffelhoek voor de kinderen met cavia’s, konijnen en geiten in de andere schuur. Deze investering zijn relatief klein maar zijn van belang voor de totstandkoming van de totaalbeleving.
  • Ze laten een tweeledig logo ontwikkelen met een jongen en meisje die met hond en poes door het bos hollen en een man en vrouw die met hond op schoot en poes aan de voeten aan het rusten zijn. En de afdrukken van een poes, vogel en paard om het logo heen. Dat kan dan mooi op de website en in de brochures terug komen. 
  • Om de beleving aan te kleden laat Sanne allemaal spullen voor de dieren bedrukken met het nieuwe logo van het park. Als mensen dan bijvoorbeeld een drinkbak voor de honden nodig hebben, dan is deze helemaal in stijl met de beleving van het park. Als ze deze spullen meenemen naar huis, dan denken ze in de rest van het jaar terug aan hun tijd op het Veluwse Bos.
  • Erik zorgt ervoor dat er een speciale betaalregeling komt voor trimmen van de honden.
  • Karin zet ook verschillende routes uit waar een hond los kan en mag lopen met hondenvriendelijke restaurants in de omgeving.
  • Als Peter bijgeschoold is om puppycursussen te geven, kunnen de bezoekers in de zomer hun pup trainen op het park. Daarnaast wordt er voor de kattenbaasjes een Miss Kitten verkiezing georganiseerd. Voor de liefhebbers van paarden worden zomerkampen voor de kinderen en paardentochten in de omgeving georganiseerd. Peter zet zich samen met het communicatiebureau ook in om hier nieuwpromotiemateriaal voor te maken. 
  • Karin en Erik bedenken ook recreatieactiviteiten voor mens en dier en werken in het belevingsdraaiboek diverse meerwaarde recreatie activiteiten uit.  
  • Karin wordt dit hoogseizoen ook een #recreatievlogger voor Het Veluwse Bos

Er zijn een aantal dingen die van belang zijn bij de totaalbeleving, maar die niet per definitie onderscheidend zijn. Er zijn in Nederland wel meer recreatieparken waar je op een paard kan rijden en een konijn kan vasthouden.

Wat eerst te doen?

Een van de belangrijkste dingen die moet gebeuren is de bijscholing van Peter zodat hij nog meer weet over honden, paarden en katten. Peter heeft natuurlijk al veel ervaring met zijn eigen honden, maar door zich nu te verdiepen in het trainen van honden, maar ook paarden en katten kan hij straks iets waardevols aanbieden aan de parkbezoekers. Bij aankomst wordt er ook een informatiepakket afgegeven met daarin het nieuw ontwikkelde materiaal voor de activiteiten met dieren.

  • 1. Belevingsdraaiboek

    De belevingsdraaiboeken zijn af en Sanne en Peter nemen de belangrijkste zaken met Karin door.

  • 2. Beleving

    Peter en Sanne maken een splitsing tussen het vaste en het seizoen/toeristische gedeelte. Voor het vaste gedeelte en toeristische gedeelte in laagseizoen kiezen ze voor rustig groen. Voor het hoofdseizoen op het toeristische gedeelte kiezen ze voor een duidelijk uitbundig geel karakter.

  • 3. Van bedrijf naar beleving

    Het Veluwse Bos bezorgt haar gasten een zorgeloze vakantie voor mens en (huis)dier. Het Veluwse Bos is niet enkel vriendelijk en toegankelijk voor huisdieren, maar organiseert ook activiteiten met andere dieren en meer: het gezelschap van de dieren creëren ze als meerwaarde en extra beleving. Het bijzondere gevoel dat een (huis)dier kan geven, willen ze uitlichten en versterken. In het laagseizoen vertaald naar rust, ruimte en ontspannen met de dieren. In het hoogseizoen vertaald naar activiteit, sportiviteit en uitbundig samenzijn met de dieren.

    Het is van belang dat het personeel een duidelijk overzicht heeft van de veranderingen die plaats moeten vinden, zodat iedereen weet wat er wanneer moet gebeuren en wat hun taak en werk is. Peter en Sanne moeten nu dus nog een totaal overzicht maken van de aanpassingen met een tijdsplanning. 

  • 4. Marketing en promotie

    De prijsstelling van het park blijft hetzelfde, ze willen de trouwe bezoekers namelijk niet afschrikken. Ze voeren daarnaast wel nieuwe prijzen in voor de verzorging van de dieren.

    • Zo zijn er een zilver of gouden verwenpakket voor hond of kat.
    • Het verschil per pakket zit hem in het type verzorging van het huisdier.
    • Daarnaast kunnen de bezoekers een activiteitenpakket afnemen voor zichzelf en de (huis)dieren.
    • Sanne en Peter worden daarnaast ook zelf lid van een honden- en paardenclub in de buurt om zo op trainingsgebied op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen.
  • 5. Communicatie

    Ze communiceren dat het park pure rust biedt in het laagseizoen en uitbundige drukte in het hoogseizoen. Peter stelt een communicatieplan op, waarin hij omschrijft op welke manier hij zijn verschillende doelgroepen gaat bereiken en met behulp van welke middelen. In de communicatie wil Peter meer gebruik gaan maken van sfeerbeelden.

  • 6. Accommodaties

    De huidige bungalows worden niet aangepast. Er worden wel speciale katten en honden manden aangeschaft (wederom met het logo van het park). Indien een persoon bij aankomst aangeeft een mand nodig te hebben dan wordt deze bij de bungalow, caravan of tent geleverd.

  • 7. Parkinrichting

    Peter maakt samen met Erik een uitgebreide tekening van de nieuwe indeling van het park en de verschillende aanpassingen die er gedaan moeten worden. Ze delen het park dus op in twee gedeeltes, met een aparte ingang en daarnaast maken ze de tekening voor de inrichting van de nieuwe kennel/verzorgingsruimte en de knuffelhoek voor de dieren. Er wordt nieuwe bewegwijzering geplaatst, met het logo van het park en handjes/pootjes afgestemd op de doelgroep (mensen/dieren).

  • 8. Faciliteiten

    De faciliteiten die nieuw in het park zijn, zijn de honden en kattenkennel en de dierenknuffelhoek voor de kinderen. In deze kennels komt ook een speciale verzorgingsruimte waar de huisdieren getrimd en verzorgd kunnen worden.

  • 9. Animatie en activiteiten

    De activiteiten die Erik normaal gesproken al organiseerde voor de bezoekers blijven, daarnaast komen er verschillende nieuwe activiteiten zoals paardrijden, hondenwandelingen, hardloopparcours met honden en natuurlijk de puppycursus. Het paardrijden besteden ze uit aan de manege in de buurt. Alle andere activiteiten verzorgen ze zelf.

  • 10. Medewerkers

    Erik blijft de activiteiten doen die hij altijd al deed en daarnaast neemt hij Karin in vaste dienst die samen met hem een semi-vast animatieteam gaat vormen voor in het uitbundig gele seizoen. Verder krijgt de vriendin van Sanne de verantwoordelijkheid voor de hondenverzorging en trimactiviteiten. Erik zal Peter ondersteunen bij de activiteiten en trainingen van honden, katten en paarden. Verder zijn er geen bijzondere veranderingen in het takenpakket. 

  • 11. Planning

    Sanne en Peter vinden dat alles voor het volgende zomerseizoen klaar moet zijn. Dit betekent dat alles moet gebeuren binnen de volgende zes maanden.

  • 12. Begroting


    Peter en Sanne schatten de kosten van de parkaanpassingen. Hier zit dan de tweedeling van het park in en het verbouwen van de twee huisjes. De kosten kunnen relatief laag gehouden worden omdat Peter en Erik zelf veel kunnen en alleen de materialen moeten inkopen.

    Extra kosten zijn de cursus die Peter volgt voor honden- en paardentraining en aanschaf van nieuwe dieren bij een boerderij in de omgeving aangeschaft, voor in de dierenknuffelhoek.

    Binnen twee jaar willen ze deze investering terugverdiend hebben. De extra omzet om deze kosten te dekken zal onder andere komen uit de behandelingen voor de honden, de verschillende cursussen en activiteiten die er worden georganiseerd en de hogere bezettingsgraad.

Teambespreking

Peter en Sanne bespreken voor ze de veranderingen gaan doorvoeren alles nog een keer met het hele team. Iedereen is erg enthousiast over het plan en ze verwachten ook dat mensen een sterkere band met het park zullen opbouwen door de ervaring die ze samen met het gezin en/of vrienden delen en natuurlijk hun favoriete huisdier.

Sanne en Peter beginnen met contact te leggen met de externe partijen zoals de hondentrimster, de manege en de organisatie die hondentrainers opleidt.

Hoe gaat het verder met Sanne, Peter en Karin (stagiaire)?

Na het doorlopen van de stappen/hoofdstukken van de RECRON Ladder, zijn Sanne en Peter toe aan hetgeen ze het liefst doen en waar ze het best in zijn: ondernemen!

En Karin? Karin heeft een super goed cijfer gehaald voor haar examen van het keuzedeel Leisure Leefstijlen. Ze heeft niet alleen haar diploma gehaald, maar ook het waardevolle RECRON-certificaat in ontvangst mogen nemen!

En met een vaste baan op zak bij Het Veluwse Bos kan het hoogseizoen voor Karin niet snel genoeg beginnen!


N.B. Laat jouw docent een certificaat voor jou aanvragen!

 

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.