Trends

Welke trends zijn er?

Ons eigen land is populair

Meer dan de helft van de Nederlandse vakantieganger gaat één of meerdere keren in eigen land op vakantie.

We hebben het dan over zo’n 17,5 miljoen vakanties in eigen land, waarbij in totaal voor 2,85 miljard euro uitgegeven wordt aan deze vakanties. Uitbundig geel, gezellig lime, rustig groen en ingetogen aqua vormen de grootste groep gasten die in eigen land op vakantie gaan. Goed nieuws dus voor alle recreatieondernemers in Nederland.

 

De ideale vakantie? Die bestaat! De vakantieganger echter niet

Dit betekent dat elke vakantieganger uniek is, maar dat die vakantieganger over het algemeen wel veelal dezelfde keuzes maakt als het gaat om de invulling van de ideale vakanties.

Ingetogen aqua gaat graag lekker naar buiten, de natuur in. Terwijl Sportief en avontuurlijk paars sportief en actief aan de slag gaat. Cultureel en inspirerend rood wil vooral nieuwe dingen zien en meemaken. Lekker doen waar je zin in hebt is voor de paarse en rode belevingswereld ontzettend belangrijk. Even de boel de boel laten en loskomen van de dagelijkse sleur is iets wat voor gezellig lime dan weer heel belangrijk is. Quality time is voor blauw belangrijk. In het Gastenboek Verblijfsrecreatie vind je veel tabellen met allerlei informatie. Je docent op school kan je het boek eens laten zien. Dan zul je zien dat de gast of de vakantieganger niet bestaat, maar dat je wel rekening kunt houden als recreatieondernemer met de ideale vakantie die past bij een belevingswereld. Maak dus gebruik van dat wat je weet!

Er is ruimte voor meer verschil en kleur

We bedoelen daarmee dat uit het onderzoek van RECRON en SAMR komt dat het aanbod in Nederland veelal gericht is op de gele en groene belevingswereld en dat die recreatieondernemingen elkaar soms de tent uit concurreren op prijs, terwijl we niet moeten vergeten dat er nog heel veel andere belevingswerelden zijn die ook in eigen land op vakantie gaan of zouden willen gaan.

Is er voor iedere belevingswereld wel voldoende aanbod? Nee. Er is ruimte voor meer verschil en kleur.

Meer trends

Op de website van NBTC-NIPO vind je nog veel meer over trends.

 

 

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.