Bouwstenen

3. Sfeer

De derde bouwsteen is sfeer: de concrete vertaling vanuit een abstract thema, waardoor een bepaald gevoel ontstaat bij de gast. Dit gevoel creëer je door het prikkelen van zintuigen: horen, zien, ruiken, voelen en proeven. Hoe meer zintuigen je tegelijkertijd prikkelt, hoe meer sfeer je krijgt. Daarbij geldt dan wel dat dit moet gebeuren in de lijn van het thema.

Horen:

Een feestje zonder muziek is saai, maar hardcore muziek in de receptie van een groene camping schrikt de gasten eerder af dan dat ze er vrolijk van worden. Bij Burgers’ Zoo in Arnhem wordt bij het Ocean-gedeelte niet voor niets zee geluiden toegevoegd. Hierdoor lijkt het net alsof je ook echt bij de zee bent.

Zien:

Hoe zien het park, het restaurant, de accommodatie en het personeel er uit? Op steeds meer vakantieparken vind je bijzondere verhuur accommodaties, zoals safaritenten, tipi’s, pipowagens, wijnvaten, en complete boomhutten met glijbaan. Dat ziet er al meteen uniek en bijzonder uit, waardoor de sfeer stijgt. Datzelfde geldt voor tijdelijke decors en inrichting tijdens recreatieve activiteiten: voor een Disneyquiz moet je de recreatieruimte op een creatieve manier volledig ombouwen van knutselhonk tot Disneyland, zodat het past bij het thema van de activiteit.

Ruiken:

Hoe ruikt het op de camping, in de snackbar, de bus, de sauna of het pretpark? Geuren bepalen voor een heel groot deel de sfeer. Ga maar na: je zit in een restaurant en je ruikt dat er iets aangebrand is. Of je zit vlak bij het toilet en elke keer als de deur open en dicht gaat komt er een walm langs van urine. Dan is de eetlust waarschijnlijk snel weg. Andersom kun je ook bewust geuren creëren en toevoegen. In winkelcentra worden nu al sinaasappel geuren gespoten, waardoor de beleving stijgt en het koopgedrag van gasten omhoog gaat.

Voelen:

Bij voelen gaat het niet om ”je lekker voelen”,  maar om zintuiglijk voelen door iets aan te raken, of door temperatuur en wind. Bij de dierentuin Wildlands in Emmen is een 4D filmvoorstelling waarbij er ineens allemaal ratten door het beeld rennen. Tegelijkertijd voel je op dat moment onder je stoel bij je voeten slangetjes tegen je benen aan tikken, waardoor het echt lijkt alsof er allemaal ratten langslopen.

Proeven:

Ook bij proeven gaat het niet om “de sfeer proeven”, maar om zintuiglijk proeven. Hoe smaakt het? Natuurlijk kun je jouw gasten niet iets voorschotelen dat vies is, maar wat de één wel lekker vindt, krijgt de ander niet naar binnen. Belangrijk is om aan te sluiten bij het thema. Is het thema Zeeuwse kust? Dan moet je iets doen met vis! Heb je een Spaanse avond? Dan kun je geen friet met frikadellen serveren, tenzij het thema Salou is ;-)

Smaakbeleving

Vanuit het project Smaakbeleving dat door de RECRON is uitgevoerd in samenwerking met een aantal partners, blijkt dat de verschillende belevingswerelden ook verschillend eten. 

Kijk hiervoor nogmaals in het overzicht van de belevingswerelden in hoofdstuk 1.

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.