Sanne en Peter creëren een unieke beleving

Na het maken van een duidelijke keuze op wie Sanne en Peter zich in de toekomst willen richten, blijft de vraag hoe ze zich hierin kunnen onderscheiden. Hun grootste probleem is nog niet opgelost, de andere twee campings in de omgeving doen namelijk nog steeds ongeveer hetzelfde als het Veluwse Bos.

Omgeving

De bosrijke omgeving biedt vele wandelpaden voor gasten met hun honden of paarden. En dierenliefhebbers kunnen tal van dieren spotten in de bossen en in de weiden.

Concurrenten

Ze kijken ook wat de twee parken in de directe omgeving doen, enerzijds doen ze dit om inspiratie op te doen, anderzijds bekijken ze wat de parken bieden op het gebied van dieren.

Park 1, Het Eikenblad:

Op deze camping zijn geen honden toegestaan, verder zijn er ook geen bijzondere activiteiten met dieren te vinden. Het overige aanbod aan activiteiten is ongeveer gelijk aan het aanbod van park het Veluwse Bos.

Park 2, Bungalowpark Beekberg:

In het bungalowpark Beekberg zijn honden toegestaan en verder lopen er wat dieren rondom het park, maar ze besteden er geen specifieke aandacht aan.

Ze weten nu wel wat de meest kansrijke belevingswerelden zijn, maar ze moeten nog een paar stappen verder gaan – om een hogere bezettingsgraad en winst te behalen. Ze besluiten ook in de volgende stappen Karin te vragen hier bij te helpen. Gelukkig mag dit ook van haar school. Zo kan ook Karin mooi het keuzedeel helemaal afronden!

Onderscheidende bedrijfsidentiteit

Ze kijken ook wat de twee parken in de directe omgeving doen, enerzijds doen ze dit om inspiratie op te doen, anderzijds bekijken ze wat de parken bieden op het gebied van dieren.

Belevingsmissie met liefde voor dieren

Karin geeft aan dat Sanne en Peter in het vorige hoofdstuk bij de SWOTI-analyses de liefde voor dieren zo benadrukt had. Karin vraagt zich hardop af of dit geen mooie belevingsmissie is? Gasten en dieren beleven het allemaal op Het Veluwse Bos! Sanne en Peter zijn direct enthousiast!?

Thema

Vroeger was het park een boerderij, net zoals vele campings ontstaan zijn uit een boerderij. Deze geschiedenis past perfect bij het dierenthema dat Sanne en Peter willen creëren.

Sfeer

Sanne en Peter besluiten samen met de medewerkers dat ze zich willen onderscheiden in de gastvrijheid voor mensen en dieren, maar dat ze dan nog veel meer activiteiten voor dieren gaan doen, passend bij het karakter van de rustig groene en uitbundig gele belevingswereld. 

Karin vindt dit een goed idee, maar ze vindt het nog wel wat vaag. Hoe ziet dan precies de sfeer er straks uit? 

Ze besluiten een moodboard te maken (dit is een pagina met sfeerfoto’s en trefwoorden) waarin ze de waarden in beeld brengen en trefwoorden afbeelden:

  • geborgenheid, spelen, plezier maken
  • gasten = baasjes en huisdieren
  • actieve gastvrijheid voor alle gasten
  • communicatie gericht op gast en dier
  • een actieve vakantie met dieren of huisdieren
  • genieten van de vriendschap van dieren en huisdieren
  • de regio leren kennen vanuit de interesse voor dieren
  • een mens en dier gezellige (meer dan mens- en dier vriendelijke) vakantie
  • tijd samen (zowel met familie, vrienden, geliefden als met geliefde dieren)
  • nieuwe vrienden tussen de gasten leren kennen (zowel baasjes als huisdieren)
  • rustig genieten of uitbundig vakantie vieren met je beste vrienden (=huisdierenof dieren) – volgens de seizoenen

Interactie

Ze willen dus niet alleen vriendelijk en toegankelijk zijn voor huisdieren, ze willen ook activiteiten met andere dieren organiseren en nog meer: het gezelschap van de dieren als meerwaarde en extra beleving meegeven. Het bijzondere gevoel dat een (huis)dier kan geven, uitlichten en versterken. In het laagseizoen willen ze dit creëren in een kader van ruimte en rust, in het hoogseizoen zullen ze dit doorvoeren met activiteit, sportiviteit en plezier.

Een belangrijke stap die nu door Sanne en Peter genomen wordt is het creëren van emotionele waarde bij het bezoek aan het park. Niet alleen door een goede beleving aan te bieden en te bieden wat de mensen willen, maar door juist meer aandacht te besteden aan de elementen die voor emotionele binding zorgen bij een bezoeker. Niet langer alles organiseren vanuit een praktisch, organisatorisch oogpunt maar vanuit de vraag: “hoe creëer ik een sterke, positieve en emotionele band met mijn gasten?”

Sanne en Peter kunnen zich hiermee onderscheiden zodat hun park anders is, meer waard wordt in de beleving van de gasten ten opzichte van camping het Eikenblad en bungalowpark Beekberg. Ze gaan direct aan de slag en vragen Karin een belevingsprogramma op te stellen en een totaalbeleving uit te werken aan de hand van de raakmoment van de gasten van Het Veluwse Bos.

 Benieuwd of Karin dit is gelukt? Lees snel verder in hoofdstuk 5!

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.