Bouwstenen

2. Thema

Een thema kan toegepast worden op een heel bedrijf, een deel van een bedrijf, een activiteitenprogramma of een doelgroep.

  • Zo is NEMO Science Museum (www.nemosciencemuseum.nl) volledig gethematiseerd rondom wetenschap. 
  • Als je kijkt naar de Efteling (www.efteling.nl) is er gethematiseerd per attractie. 
  • En bij camping Julianahoeve (www.julianahoeve.nl) is er specifiek gethematiseerd voor een doelgroep. De kleine kinderen worden meegenomen in het verhaal van Juultje de kreeft, wat zich vertaalt naar activiteiten, huisstijl, aankleding en vormgeving van zwembad en indoorspeeltuin en merchandise. Voor de oudere doelgroepen is Juultje niet interessant en wordt hij ook niet gebruikt als kapstok voor de verdere uitwerking van de beleving.

NEMO en de Efteling

Er zit een groot verschil in thema als je NEMO vergelijkt met de Efteling.

NEMO

  • NEMO heeft een authentiek thema.
  • Wetenschap is echt.
  • De proeven die je er kunt doen zijn echt.
  • Er lopen dan ook geen acteurs en typetjes rond om de boel te vermaken.
  • Wel wetenschappelijke begeleiders die je helpen met de uitvoering van de proefjes.

De Efteling

  • De Efteling daarentegen draait om fantasie en verbeelding.
  • Daar lopen Roodkapje en de wolf rond, terwijl iedereen eigenlijk weet dat die niet echt bestaan. Behalve de kleine kinderen. Voor hen is deze fantasiewereld zo echt als maar zijn kan. Dat komt doordat de Efteling alles er “echt nep” uit laat zien.
  • Alle sfeer en interactie wordt opgehangen aan het leidende thema.
  • Iedereen weet dat het nep is, maar omdat de gasten er helemaal in worden ondergedompeld, vindt iedereen het prima en spelen ze mee.

Verhaallijn toevoegen aan thema

In sommige situaties wordt er een verhaallijn toegevoegd aan een thema, zoals bij de Sprookjescamping (www.sprookjescamping.nl). Daarin staat Hannah de Heldhaftige centraal in haar zoektocht naar het mooiste plekje op de wereld, waarbij ze allerlei bijzondere figuren tegenkomt, zoals Tati de Toffe Toverfee en Droesem de Draak. Dit verhaal is vervolgens leidend voor de verdere uitwerking van de beleving, waardoor er op het park een Elfenvijver is waar je kunt vissen, een Kasteelkeuken waar je kunt eten, en waar je elke dag de sprookjesfiguren ook echt tegenkomt tijdens activiteiten van het animatieteam.

Een verhaallijn hoeft niet altijd verzonnen en fantasie te zijn. Een verhaallijn kan ook echt en authentiek zijn wanneer het bijvoorbeeld vertelt over de historie van het bedrijf, de locatie of een gebouw. Een bezoek aan Paleis het Loo krijgt een meerwaarde doordat er benadrukt wordt dat het bewoond werd door de koninklijke familie. Als ze dat verhaal niet zouden vertellen, was het gewoon een groot, mooi, oud gebouw.

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.