Bouwstenen

1. Belevingsmissie

Natuurlijk is het lastig om een gevoel heel concreet te omschrijven. Een gevoel is immers alles behalve concreet, maar iets vaags dat voor iedereen ook nog eens anders kan zijn. Neemt niet weg dat een strandvakantie bij Bloemendaal een ander gevoel oproept dan een fietsvakantie tussen de Drentse Hunebedden

  • Bij een fietsvakantie in Drenthe zal de belevingsmissie gericht zijn op natuur, cultuur, ontspanning, rust en misschien zelfs een stukje educatie. Het trekt daardoor als het goed is vooral Ingetogen Aqua gasten aan.
  • Bij een strandvakantie in Bloemendaal zal de belevingsmissie echter gericht zijn op feest, zon – zee – strand, op kijken en bekeken worden, alcohol en lange nachten. Dat levert een uitbundig gevoel op en trekt als het goed is ook uitbundig gele gasten aan. Daarnaast geldt dat niet alle strandvakanties gelijk zijn. Een strandvakantie op Ameland zal weer een andere belevingsmissie hebben. Daar komen gasten niet voor de feestjes, maar om uit te waaien, om te fietsen door de duinen en op het strand lekker te kunnen ontspannen. Meer rust en ruimte. In Bloemendaal is dat ver te zoeken.

Een belevingsmissie vertaalt zich vaak naar een slogan die gebruikt wordt door een bedrijf op bijvoorbeeld websites en sociale media.

Vergelijk onderstaande slogans maar eens:

  • Centerparcs: “Echt even samen” 
  • Landal Greenparcs: “Ontdek wat groen kan doen”
  • Roompot vakanties: “Een onvergetelijke vakantie”
  • Recreatiepark de Leistert: “Er even lekker tussenuit!”
  • Camping ’t Klumpke: “Natuurlijk Kamperen op ’t Klumpke”
  • Camping Ter Spegelt: “Altijd wat te doen!”
  • Camping de Pekelinge: “Kom actief tot rust!”
  • Camping De Branding: “Kom voor een heerlijke sportieve strandvakantie naar Zandvoort aan Zee.”
  • Betuwestrand recreatie: “De tofste gezinscamping van Nederland”n de Drentse Hunebedden

Een belevingsmissie is er niet zomaar ineens

Vaak vindt het haar oorsprong in de bedrijfsidentiteit: het beeld dat het management en de medewerkers hebben over het eigen bedrijf. Je kunt dit ook wel zien als de persoonlijkheid van het bedrijf.

Wat wil het bedrijf zijn?

Wat wil het uitstralen en hoe kan een beleving hier bij aansluiten?
Bij Camping De Leistert (Roggel) geloven ze dat alle mensen ontspanning nodig hebben in deze hectische en drukke maatschappij. Vandaar dat zij het verblijf op hun park volledig willen inrichten om dit voor hun gasten te kunnen bieden. Hierbij richten ze zich specifiek (hoofdstuk 3, keuzes maken) op de uitbundig gele gasten. Ontspanning ziet er voor een uitbundig gele gast immers anders uit dan voor een rustig groene gast. Voor de recreatie afdeling betekent dit bijvoorbeeld dat zij activiteiten organiseren met als belevingsmissie om gasten bij het programma te betrekken. Zij organiseren daarom geen disco’s, maar wel DJ-battles.

Vergelijk

Als je kamperen op een terrein van Staatsbosbeheer (www.logerenbijdeboswachter.nl) vergelijkt met kamperen op camping de Paal (www.depaal.nl) is er één overeenkomst:

  • Bij beiden kampeer je in het bos.
  • Voor de rest is de vakantiebeleving totaal anders!
  • Bij Staatsbosbeheer gaat het om beschermen, beheren en benutten van de natuur, wat zich vertaalt naar kleinschalig kamperen midden in de natuur, met respect voor mens en dier.
  • Camping de Paal profileert zich als dé kindercamping van Nederland, met een uitgebreid animatieprogramma en musicals waar kinderen meespelen terwijl er 1500 gasten zitten te kijken op de tribune.

Beide bedrijven leveren geweldige vakanties op voor specifieke gasten met hun eigen belevingswereld. Het uitwisselen van de gasten is echter lastig, aangezien de Paal zich richt op uitbundig gele gasten en Staatsbosbeheer op rustig groene en ingetogen aqua gasten.

Welke belevingswereld heeft het bedrijf en komt die overeen met de gasten?

Daarnaast is het uitwisselen van personeel en management waarschijnlijk ook lastig. Het team van de Paal wil immers overal een feestje van maken. Dat zit in hun genen en past niet bij Staatsbosbeheer kampeerterreinen. Dat is niet goed of fout. Het is een andere identiteit, waaruit een ander bedrijf is ontstaan met een andere belevingsmissie. Vandaar dat het zo belangrijk is om te bepalen welke belevingswereld het bedrijf heeft. Als die afwijkt van de belevingswereld van de gasten, kun je nooit lekker jezelf zijn.

Belevingswereld van het bedrijf en gasten is niet hetzelfde

Overigens: op basis van de uitkomsten in hoofdstuk 1 en 2 zou het kunnen zijn dat de belevingswerelden van het bedrijf en de gasten niet hetzelfde zijn. In een aantal gevallen kiest de het bedrijf er dan wellicht voor om zich voortaan te richten op gasten die overeenkomen met de eigen belevingswereld. Het voordeel hiervan is dat de nieuwe gasten aansluiten bij de identiteit van het bedrijf. Het nadeel is dat een nieuwe doelgroep moet worden binnen gehaald.

Herzien van de bedrijfsidentiteit

Andere bedrijven kiezen er daarom voor om zich te blijven richten op de bestaande, huidige gasten, waarbij ze de keuze maken om zich zelf aan te passen aan de belevingswereld van de gasten. Dat betekent dat de bedrijfsidentiteit wordt herzien. Het voordeel hiervan is dat je “geen klanten overboord gooit”. Het nadeel is wel dat je echt zelf moet gaan veranderen in houding en gedrag om meer aan te sluiten bij de gasten.

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.