Sanne en Peter hebben raakmomenten in kaart gebracht

Om te weten op welke momenten ze hun tijd, geld en investeringen moeten richten, willen Sanne en Peter de waarde en meerwaarde raakmomenten in kaart brengen.

Om dit te doen kijken Sanne en Peter met Karin welke stappen een vakantieganger doorloopt. Karin weet wat er over raakmomenten in haar studentenboek geschreven staat. Er wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen drie hoofdfasen. Deze drie fasen zijn: voor vertrek, het verblijf en naar huis.

Voor vertrek

Peter en Sanne zetten samen met Karin de verschillende raakmomenten in het boeking/oriëntatie proces op een rij en samen bekijken ze welke ze zouden kunnen beïnvloeden zodat de beleving het beste tot uiting komt. Peter weet dankzij navraag bij zijn gasten hoe de meeste van zijn recreanten bij het park terecht zijn gekomen.

De belangrijkste raakmomenten in de eerste fase zijn:
  • De vermelding in de ANWB en ACSI campinggidsen.
  • Bezoekers bekijken de website om zich te informeren.
  • Aanbeveling door gasten die het park eerder bezochten, Zoover- en Tripadvisor beoordelingen bekijken.
  • Telefonisch contact met de receptie.

Eigen promotiemiddelen herzien

De eigen promotiematerialen zoals brochure en website moeten deels herschreven worden zodat de belevingswereldenen de nieuwe belevingsmissie goed naar voren komen. Nu ligt de focus namelijk nog op gezinnen met jonge kinderen uit het westen van het land en gemiddeld inkomen. Deze moet afgestemd worden op rustig groen en uitbundig geel en op het dierenthema. Voor rustig groen is het belangrijk een goede beoordeling te krijgen van belangrijke instanties zoals de ANWB, voor uitbundig geel is het belangrijk goede Zoover- en Tripadvisor beoordelingen te hebben. Ook daaraan zal de nodige aandacht besteed worden.

Het verblijf

Aankomst:

De gasten komen aan, moeten inchecken, krijgen hun kampeerplaats toegewezen of ontvangen de sleutels en het bedlinnen voor hun stacaravan/huisje. Daarna gaan ze op zoek naar hun plaats/stacaravan/huisje en installeren zich.

Vakantieverblijf:

De gasten kunnen op het park blijven en van de activiteiten op het park gebruik maken of ze kunnen hun dag buiten het park doorbrengen. Voor het eerste kijken ze naar het activiteitenprogramma. Voor het tweede gaan ze op zoek naar wat er in de buurt te beleven valt.

Eten:

De gasten kunnen kiezen om zelf te koken, eten af te halen of uit eten te gaan. Dat laatste kunnen zezowel op het park als buiten het park.

Sanitair:

De gasten die hun eigen kampeermiddelen gebruiken (zonder toilet), kunnen gebruik maken van sanitaire voorzieningen van het park.

Gastvrij contact tijdens het verblijf:

De gasten hebben soms vragen en kunnen daarvoor terecht bij de receptie of andere medewerkers. Maar om de gastvrijheid te onderstrepen, kan er ook op andere willekeurige momenten even contact gelegd worden met de gasten, hen opzoeken of bij het passeren van de gasten het hartelijk gevoel versterken.

Ongevallen, noodhulp:

 Als er een ongeval of ander incident gebeurt, zal de gast zich beroepen op de hulp van de eigenaars of de medewerkers.

Parkeren:

Huisdieren uitlaten, verzorgen en verwennen: 
Er worden verschillende faciliteiten voor de huisdieren aangeboden. De bezoekers kunnen hun hond of kat laten verzorgen of uitlaten door medewerkers van de camping. Een gast kan bij aankomst aangeven welke dagen het huisdier verzorgd moet worden, of er kan ’s ochtend tot 10 uur aangegeven worden of een huisdier dezelfde dag nog verzorgd moet worden.

Naar huis

Bij het vertrek, komen de gasten nog even langs de receptie om hun toegang sleutel in te leveren en het gebruikte linnen terug te brengen. Ze willen dan nog graag eventuele gebreken of klachten melden. 
Daarna rijden ze naar huis. Thuis blikken ze met vrienden en familie terug op de vakantie en een paar maanden later gaan ze de volgende vakantie uitzoeken en plannen. 

Waarde en Meerwaarde momenten

Sanne en Peter hadden eigenlijk nog nooit zo bewust stilgestaan bij alle raakmomenten. De meeste zijn logisch, maar het is goed om ze even op een rijtje te zetten.

Ze stellen vast wat voor hun park in basis op orde moet zijn (waarde momenten):

  • goede ontvangst;
  • altijd bereikbaar zijn voor de gasten;
  • net sanitair;
  • geen defecten of snel verhelpen;
  • bij pech of ongeval de gast te hulp schieten;
  • voorzieningen voor (huis)dieren.

Ze proberen ook vast te stellen wat de momenten zijn waarover mensen nog lang en uitvoerig over zullen vertellen en wat een verblijf op hun park heel bijzonder zal maken (meerwaarde momenten).

De eerste momenten die ze bedenken, zijn:
  • bij ontvangst zowel de mensen als de huisdieren verwelkomen;
  • de ontvangst niet zomaar afhandelen maar hier al een warm en hartelijk moment voor creëren;
  • bij het verkennen van het park, de gast al te prikkelen over alles dat op en rond het park te beleven valt, zodat hij na een soms vermoeiende reis – wel eerst wat kan ontspannen maar vervolgens zich kan verheugen op de vakantie die hij/zij gaat beleven;
  • eetmogelijkheden die door het park worden geboden, te faciliteren voor zowel mens als dier. Zoals er soms ook speciale aandacht besteed wordt aan kinderen (kinderhoek, kindergerechten…) nu ook ruimte, gerechten en bediening voor de huisdieren voorzien;
  • activiteiten met dieren organiseren;
  • edutainment: combinatie tussen spel en leren – met en over dieren;
  • sanitairmogelijkheden bieden voor mens en dier, zodat ook de huisdieren op een aangename én vooral leuke manier verzorgd kunnen worden;
  • kleine ruimte niet tot een gekkenhuis hoeft te leiden. 

Tot slot

Karin is zo blij! Sanne en Peter hebben de smaak helemaal te pakken. Dit is precies wat ze geleerd heeft bij het keuzedeel  Leisure Leefstijlen. Ze begint nu steeds beter de stof te begrijpen, maar kan ook Sanne en Peter helpen. Ze maakt een afspraak met Sanne en Peter en neemt haar laptop mee. Ze laat Sanne en Peter eerst een ontzettend leuke vlog zien van #recreatievloggers. Een van haar klasgenoten heeft een toffe vlog gemaakt ter promotie van haar recreatiebedrijf. Dat lijkt Karin ook een goed idee. Sanne en Peter zijn direct enthousiast. Een mooie manier om de uitbundig gele doelgroep te bereiken!

Karin opent nu de digitale leeromgeving. Ze wil Sanne en Peter nog iets laten zien. Ze gaat naar de digitale leeromgeving en laat Sanne en Peter het Rapport Smaakbeleving zien. Dit lijkt Karin ontzettend handig, omdat Sanne en Peter hebben aangegeven wat meer met eten en drinken te willen gaan doen. Karin kon alleen niets vinden over dierenmaaltijden in het Rapport Smaakbeleving. Sanne begint te lachen, maar geeft aan dat Karin ze al genoeg geholpen heeft. Met de dierenmaaltijden komt het wel goed…


Benieuwd hoe dit afloopt en hoe Sanne en Peter samen met Karin deze goede ideeën gaan vertalen van recreatiebedrijf naar beleving? Lees snel verder in hoofdstuk 6!

Leer een unieke beleving creëren

Keuzedeel Leisure Leefstijlen

In het keuzedeel Leisure Leefstijlen leren studenten een unieke beleving creëren voor de gasten op het recreatiebedrijf waar zij bijvoorbeeld stage (gaan) lopen. Hoe kunnen ze de gasten tevreden stellen en houden? Wat maakt hun leerbedrijf/recreatiebedrijf zo bijzonder? En welk bijzonder verhaal geven zij de gasten straks mee naar huis, zodat zij dit weer enthousiast doorvertellen aan vrienden en familie.